Livsmestring og helse

Vi skal styrke barnas selvfølelse ved å øke bevisstheten og kunnskapen til personalet og foreldre om barns psykiske og fysiske helse.

Dette sier Rammeplanen:

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barns fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverdi, og forebygge mobbing og krenkelser. Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, felleskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.

Hos oss har vi satsingsområde og fokus på barns livsmestring og helse. I det ligger det opplevelse av livsglede, fellesskap, mestring, følelsen av egenverd og god fysisk og psykisk helse.  Vi har stort fokus på å støtte barn i samspill med andre. Vi jobber aktivt for å styrke barns selvfølelse og i å utvikle empati. Hos oss skal barna bli kjent med følelsesuniverset, og oppleve at deres følelser blir respektert og anerkjent.
Barnehagen skal legge til rette for at barn blir kjent med kroppen sin, utvikler en respekt og forståelse for egne og andres grenser. Ved å samtale med barna, delta i lek og ved å være gode rollemodeller vil vi støtte barnas sosialiseringsprosess.
Vi legger til rette for fysisk aktivitet gjennom ulike turer i skog og mark, bevegelsesglede til sang og musikk, og allsidig lek i barnehagen. Vi gir rom for hvile og restitusjon både for store og små barn. Noen barn sover, andre har en rolig stund enten med hviletid, bøker, rolig musikk eller annen avslappende aktivitet.

Barnehagen skal forebygge og stoppe all form for mobbing eller eksludering. Barnehagen har en egen handlingsplan og gode rutiner for dette arbeidet. Gjennom temaet GLEDING vil vi bidra til at barna utvikler stor forståelse for egen væremåte mot andre, hvordan vi kan støtte og hjelpe hverandre og hva det vil si å være en god venn. Gleding står sentralt både i barnegruppen, men også i personalgruppen. Gleding er slik vi er, og hos oss skal alle oppleve den gode følelsen av å heie på hverandre og ikke minst å bli heiet på!

Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for vold, seksuelleovergrep og omsorgssvikt, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til opplysningsplikten til barnevernet (paragraf 2 i barnehageloven)

Livsmestring og helse handler også om mat og kosthold. Vårt mål er at barna skal få de næringsstoffene de trenger i løpet av en barnehagehverdag, og vi legger tilrette for gode måltids og smaksopplevelser. For å få dette til har barnehagen en egen kokk, som planlegger alle menyer med barns behov i fokus. Her skal all mat være næringsrik, sunn, smakfull og apetittvekkende.